Tendinte eCommerce la ecomTEAM 2015

Tendinte eCommerce la ecomTEAM 2015

ecomTEAM 2015

O noua editie ecomTEAM a avut loc la inceputul acestei luni la Hotel Kronwell din Brasov, o editie care a oferit celor prezenti in prima zi sfaturi despre cum sa vinzi si sa investesti eficient in advertising, care sunt tendintele de luat in seama,  ponturi pentru antreprenori, cum sa integrezi campanii de marketing reusite in business-ul pe care il detii, dar in aceeasi masura a fost expuse si provocarile magazinelor ce s-au extins din offline in online.

Prima sesiune a inceput cu un key note speech despre tendintele din eCommerce sustinut de catre Judith Lewis, (Head of Online Acquisition, Beyond). Mi-a placut prezentarea ei, mai ales ca avea si exemple despre cum brandurile de dincolo vand foarte bine folosind Twitter sau Instagram, insa la noi aceste retele nu au ajuns atat de cunoscute in randul cumparatorului de rand.

Tot Judith a dat exemplu produsele pentru copii sau restaurantele, care sunt cele mai bune cazuri pentru “word of mouth”, sunt lucruri pe care nu le cauti uneori pe internet, de exemplu un restaurant iti este de cele mai multe ori recomandat de un prieten.

A urmat Daniel Enescu, Chairman of the Board, Millward Brown Romania care a prezentat la ecomTEAM 2015 un studiu realizat exclusiv pentru acest eveniment. Cred ca a fost prezentarea care mi-a placut cel mai mult, poate si prin forma originala in care a fost prezentata, totul a fost colorat intr-o tema de-a lui Caragiale devenind comertul online, in viziunea lui Trahanache.

Conform acestui studiu s-a observat o plafonare a numarului de cumparatori online, iar frecventa de achizitie pe 6 luni, nu este deloc mare. Consumatorii sunt aceeasi oameni care cumpara ceva mai mult, dar aceasta crestere a sumelor cheltuite in online au crescut doar cu 4% .

O crestere semnificativa, de 74%, este a celor care au cumparat ceva prin intermediul smartphone-lui. Cum spunea si Daniel neincrederea este in continua crestere fiind o tendinta ingrijoratoare. Doar 6 din 10 persoane compara produsele inainte sa cumpere online. “Batalia nu se va mai da pe preturi, ci pe experienta de shopping” a spus Daniel Enescu.

Idei de retinut din prezentarea lui Daniel Enescu:

  • 54,2%, ponderea celor care au ezitat sa cumpere online. In usoara scadere fata de anul trecut.
  • Cresc comenzile de pe mobile
  • Promotiile, noua normalitate
  • Crestere vizibila a interesului pentru politicile de returnare
  • Batalia nu se va mai da atat de mult pe preturi in viitor, ci pe experienta consumatorului.
  • Produsele de telefonie mobila, medicamentele, bilete de avion detin cumparatorii loiali.

A urmat  prima dezbatere eCommerce for the future la care au participat : Dorin Boerescu (CEO, 2Parale), Marius Ghenea (Presedinte & Senior Adviser, Fit Distribution & 3TS Capital), Violeta Luca (Vicepresedinte si director executiv, eMag), Daniel Enescu (Chairman of the Board, Millward Brown Romania) si Daniel Nicolaescu (CEO, PayU South East Europe), cateva idei de la dezbatere:

  • Dorin Boerescu: 2014 a fost anul in care romanii au inceput sa cumpere online la nivel mainstream .
  • Marius Ghenea: Magazinele online care se bazeaza pe comunitate nu au cum sa nu creasca.
  • Violeta Luca: 2014 a fost anul in care eMAG a crescut cu 50% pe intreg businessul si circa 40% doar pe Romania.
  • Daniel Nicolescu: A face comert inseamna o intreaga experienta nu doar site-ului. Ati deschis vreodata cutia in care expediati?
  • Violeta Luca: Mobilitatea este esentiala. Clientii de mobile sunt mai pretentiosi.
  • Marius Ghenea: Smartphone-urile probabil vor mai face o victima in urmatorii ani: tabletele .
  • Daniel Nicolescu: 4,2 mld persoane au periuta de dinti, 5,1 mld. de persoane au telefoane mobile.

A urmat un un speaker de care nu auzisem pana la aceasta editie de ecomTEAM, Lukasz Zelezny (Head of Organic Acquisition, London, uSwitch), pentru care everything it’s about numb3rs! cateva sfaturi de la el:

  •  Nu trebuie sa ne concentram sa fim nr. 1 pe anumite cuvinte cheie.
  • Vezi o scadere in vizite, dar poate nu iti spune toata povestea pentru ca e posibil ca vizitele eficiente sa fi crescut de fapt desi vizitele totale au scadere

Odata cu prezentarea lui Lukasz si-au facut aparitia si speakerii care au participat la a doua dezbatere “Marketing customer centric” : Lukasz Zelezny (Head of Organic Acquisition, London, uSwitch), Tamsin Fox-Davies (Small Business Evangelist, Constant Contact), Elisabeta Moraru (Industry Manager, Google Romania), Alexandru Diaconu (La Redoute Romania), Cristina Popa (Head of Customer Service CEE, Fashion Days). Idei principale de la dezbatere :

  • Cristina Popa: Foarte important este sa ne ascultam clientii.
  • Cristina Popa: Clientii isi doresc livrare rapida, produse cu pret accesibil si o politica prietenoasă de retur. – Un client dezamagit de prima experienta de retur va fi unul pierdut pentru totdeauna.
  • Elisabeta Moraru: Trebuie sa avem instrumente pentru fiecare etapa a procesului.
  • Elisabeta Moraru: Cum ar fi sa urmam exemplul Zappos, companie care trimite cate 2 masuri de pantofi fiecarui client indecis?
  • Alexandru Diaconu: In fashion, trebuie sa intelegem ca piata din Romania este foarte mica. E o provocare sa livrezi in 24 de ore in Romania, inca.
  • Elisabeta Moraru: In Romania peste 40% din cautari vin de pe mobile.

In fata noastra si-a facut aparitia Tamsin Fox-Davies cu o prezentare draguta, in idei mari ne-a explicat cum exista inca email marketing si cum 91% dintre utilizatori isi verifica emailul in fiecare zi, iar in 76% dintre cazurile de email marketing a rezultat o achizitie. Cum a spus Tamsin  “It’s not ALL about the money or about the data, it’s also a lot about the people” !

Evident a urmat o noua dezbatere : “What’s new in tech” la care au participat: Alexandru Lapusan (CEO & Founding Partner, ZITEC), Bogdan Aron (Director of Product Development & Strategy, 2Parale), Catalin Ciurezu (Director Executiv, Mediapost Hit Mail), Liviu Apolozan (Director General, DocProcess), Tudor Tiboc (General Manager, Quickmobile). Idei principale de retinut:

  • Bogdan Aron: Greselile frecvente in masurare sunt :
  1. Obiective ( nu ne-au crescut vanzarile, dau au crescut afisarile sau like-urile)
  2. Implementare ( implementare gresita pe coduri de tracking).
  3. Lipsa de educatie: confuzii intre click-uri si vizite
  • Bogdan Aron :Daca folosesti Google Adwords nu faci neaparat performance marketing.
  • Alexandru Lapusan: Anul acesta va fi un an deosebit pe partea de cloud in marile companii din Romania.
  • Bogdan Aron: YouTube va creste foarte mult. O vizualizare pe YouTube poate costa pana la 1 ban
  • Alexandru Lapusan: Este greu sa dai sfaturi companiilor mari pentru ca au deja echipe foarte bune.
  • Tudor Tiboc: Nu ne-am dus catre aplicatie de mobile, ci spre varianta mobile pentru site.

A urmat Cristian Pena (Chief software engineer & partner, Zitec) care a dezbatut o tema cu un titlu deja mult prea cunoscut “Black Friday” de data asta “in the Azure Cloud”, iar dupa pauza de masa s-a discutat despre evolutia si provocarile magazinelor online in lumea omnichannel. Cum se putea mai bine decat printr-o dezbatere “Din offline in online” iar startul a fost dat de Mihaela Muresan (Marketing Manager, Ikea Romania) impreuna cu Victor Tighinean (Director General, Ecco Shoes) si Adriana Capraru (Online Marketing Manager, Vodafone). Idei de retinut:

  • Mihaela Muresan: Este important sa oferim o experienta unitara. Avem aceeasi gama si in offline si in online.
  • Adriana Capraru: Avem profile variate de consumatori. Clientul de online este pur si de obicei ramane in acest mediu.
  • Victor Tighinean: Acum am trecut la omnichannel. Posibilitatea de a returna in 360 de zile !
  • Mihaela Muresan: Produsele sunt identitatea noastra, clientii vor sa aiba contact cu ele in magazin.
  • Adriana Capraru: Video cu scop de awarness functioneaza foarte bine, insa ca scop de conversie mai putin.

Valentin Radu (CEO, Marketizator – The 3 in 1 conversion suite), a dezmortit un pic atmosfera in sala cu un filmulet simpatic in care trebuia sa fim atenti la cate mingi sunt schimbate in pase, cand defapt undeva in planul secundar era scris un text : sunt 27 de mingi schimbate prin pase, o lectie despre cum functioneaza atentia distributiva si punctele de focus, cum spunea Radu “Ne uitam in ochii oamenilor” .

Pana a trece la dezbaterea care a urmat dupa prezentarea lui Radu, mi-a placut acest tool, Marketizator, despre care am auzit numai lucruri bune, totusi ce face el?

Ei bine acest tool se foloseste de toti posibilii tai consumatori, care iti viziteaza magazinul online si personalizeaza interfata dintre ei si magazin astfel ca asteptarile lor sa fie exact cum isi doresc ei, in felul acesta toata lumea este multumita. Acest lucru se face in cateva etape bine definite: Personalizare, A/B Testing, Sondaje. Ti-am trezit interesul, poti testa acest tool gratuit in limita a 10.000 de vizualizari, mai multe detalii gasesti aici .

Ultima dezbatere, “in spatele magazinelor online” a prins forma prin ideile speakerilor care au vorbit din experienta lor cu magazinele online. Au participat: Lucian Aldescu (CEO, DPD Romania), Monica Cadogan (CEO, Vivre Deco), Bogdan Colceriu (CEO, Frisbo) si Valentin Radu (CEO, Marketizator – The 3 in 1 conversion suite). Idei de retinut :

  • Valentin Radu: 30-40% din vizite sub 10 secunde. Nu te mai uiti la video in timpul acesta.
  • Lucian Aldescu: Acum lucram foarte mult la acest predict sa prezicem momentul in care o sa ajungem la client. In Romania anul acesta vom ajungem sa indicam un interval de doua ore.
  • Monica Cadogan: Situatiile de criza sunt solutionate prin celule de criza.
  • Bogdan Colceriu: Black Friday este o situatie de criza bine planificata.
  • Lucian Aldescu: Unde deschide coletul curierul? In casa, curte, afara. Am avut situatii in care curierii au fost sechestrati.
  • Monica Cadogan:  Nevoia de a te reinventa pe fiecare piata este costisitoare ca energie.

In incheiere Jack Norell Organic Performance Client and Product Development Lead, Forward3D) ne-a incantat cu o prezentare care avea o grafica simpatica, despre trenduri, despre tehnologie, “what may come next”. Trendul pare sa fie defapt simplificarea vietii de zi cu zi. Cum spunea si Jack cu cat veniturile sunt mai mari, cu atat vietile noastre devin mai aglomerate. 

O editie la fel de interesanta ca cea de anul trecut, pentru cei care s-au inscris si la ziua a doua, cu siguranta a meritat. Am cunoscut o multime de oameni minunati, de departe surpriza a fost pentru mine sa cunosc o persoana din echipa de achizitie de talente, ma bucur sa va cunosc pe toti, felicitari echipei ecomTEAM pentru inca o editie plina de inspiratie, multumesc Hotel Kronwell pentru ospitalitate !

ps. Cartile mele de vizita sunt asigurate de Advice Media!

blogger, consilier în Fundația Rafael și Social Media Strategist în Plantăm fapte bune în România, alerg împotriva cancerului pe 36fit.com!