Dezbaterea publică FDGR despre artera de circulaţie După Ziduri in Brasov

Robert Cadar April 29, 2014
0 people like this post

Brasov

Dezbaterea publică FDGR despre artera de circulaţie După Ziduri – Un dialog democratic, european şi constructiv cu braşovenii!

Ieri seară, de la orele 18, a avut loc la sediul Forumului Democrat German din Braşov, dezbaterea publică pe tema controversatului proiect al construirii unei artere de circulaţie auto şi a unui tunel în zona istorică După Ziduri. Au participat peste 80 de braşoveni, locuitori ai centrului istoric şi ai cartierului Schei, împreună cu arhitecţi, specialişti în urbanism şi reprezentanţi ai societăţii civile.

Dezbaterea, coordonată de moderatorul Sorin Peligrad, a reprezentat un exerciţiu de democraţie şi de implicare civică. În toate marile oraşe europene au loc asemenea dezbateri publice atunci când anumite proiecte urbanistice ridică semne de întrebare prin afectarea unor regiuni istorice.

Practic, despre ce este vorba! Potrivit unui proiect al municipalităţii, care nu a fost încă votat în Consilul Local, una din cele mai bine conservate zone de promenadă pietonală din centrul istoric, numită După Ziduri (Livada Poştei – Bastionul Graft), ar uma să devină arteră de circulaţie auto cu două benzi şi un tunel săpat în stânca pe care se află două monumente deosebite ale Braşovului: Turnul Alb şi Tunul Negru. Proiectul are două etape, prima fiind amenajarea unei parcări în zona Bibliotecii Judeţene. Personal susţin realizarea acestei parcări, deoarce este mai mult decât necesară!

Majoritatea braşovenilor prezenţi la dezbatere s-au pronunţat, cu argumente, împotriva construirii unei artere de circulaţie auto cu dublu sens prevăzută şi cu un tunel săpat în stâncă, în zona de promenadă După Ziduri – Bastonul Graft. S-a subliniat că prin realizarea acestui proiect se afectează grav o zonă istorică deosebită a Braşovului, una din cele mai frumoase alei de promenadă din oraş. S-a discutat mult pe tema fluidizării traficului în centrul vechi şi spre Schei, practic motivaţia realizării acesteri artere.

Participanţii au constatat că traficul auto aglomerat este o problemă reală doar în orele în care se aduc sau se iau copiii de la şcolile şi liceele din zonă. S-a propus, ca una dintre soluţii, decalarea orelor de începere a programului unităţilor de învăţământ. Practic să nu se mai înceapă orele în acelaşi timp, ci la interval de 10 – 15 minute. O altă problema a traficului de aici o reprezintă locurile de parcare insuficiente, cei care vin cu maşina aici fiind nevoiţi să se învârtă în jurul centrului vechi pentru a … vâna un loc de parcare.

Alte soluţii propuse de braşoveni au fost: transformarea străzii Mureşenilor în semipietonală, mărirea capacităţii viitoarei parcări de la Biblioteca Judeţeană, mutarea Maternităţii şi a Spitalului de Neurologie în altă zonă a oraşului. Au intervenit în dezbatere, susţinându-şi punctul de vedere: Thomas Şindrilaru, istoric, preşedintele asociaţiei municipale FDGR Braşov, Christian Macedonschi, consilier local şi vicepreşedinte FDGR, arhitecul Gruia Hilohi, Marcel Sofariu, preşedintele SKV Braşov, Veronica Bodea Tatulea, grafician, Diana Krausser, istoric, Alexandru Petrescu, jurnalist, Klaus Muller, cetăţean german stabilit în Braşov, Ţint Reimund, medic şi mulţi alţii.

Vă prezint fragmente din cele mai interesante intervenţii din timpul dezbaterii.

Istoricul Thomas Şindrilaru a reamintit că anul acesta Braşovul se va înfrăţi cu Nurnberg. Moştenirea comună pe care o au cele două oraşe sunt centrele vechi, fortificaţiile cetăţilor realizate de marele rege Sigismund de Luxemburg. Ori, noi să inaugurăm această înfrăţire cu periclitarea unui simbol comun? Tot domnia sa a propus decalarea orei de începere a programului şcolar din şcolile şi liceele din zonă, pentru o decongestionare a traficului auto în intervalele respective.

În alocaţiunea mea am propus să se realizeze cât mai repede parcarea de la Biblioteca judeţeană, taxe mai mari pentru cei care vor să intre cu maşina în centrul istoric, aşa cum se percep şi în alte oraşe europene, o mai bună frecvenţă de circulaţie a transportului public în zonă, realizarea unei piste de bicilete pe aleea După Ziduri. Am asigurat braşovenii de tot sprijinul meu, ca şi consilier local, în această problemă propunând o nouă întâlnire la care să participe specialişti din domeniul urbanistic. Ca şi finalitate a dezbaterii am anunţat că FDGR a iniţiat o petiţie pe care o vom înainta, semnată de braşoveni, primăriei.

Arhitectul Gruia Hilohi a amintit că în problema După Ziduri trebuie pornit de la dictonul latin: Primo non noccere. Adică, mai întâi să nu faci rău! Acest dicton medical trebuie aplicat acum, pentru a nu se periclita zona istorică După Ziduri. Domnul Hilohi a făcut o interesantă incursiune în trecut arătând că au existat şi alte intenţii ale oficialităţilor locale de a interveni După Ziduri care s-au concretizat mai mult sau mai puţin.

Cetăţeanul german Klauss Muller, stabilit în Braşov, a comentat, cu umor, că a făcut o statistică ad hoc a maşinilor care circulau într-un anumit interval orar, în zona Maternităţii şi a constatat că erau cam aceleaşi, învârtindu-se după un loc de parcare…
Consider că această dezbatere publică, la care au participat peste 80 de braşoveni a fost un succes al societăţii civile, un dialog democratic, european şi constructiv cu cetăţenii.

La finalul dezbaterii, 71 dintre participanţi au semnat petiţia prin care se opun proiectului arterei de circulaţie auto după ziduri. Braşovenii care doresc să semneze această petiţie o găsesc la sediul FDGR.

Cu respect pentru Brasov si Brasoveni,

Cristian Macedonschi
Stadtrat/Consilier Local

Category: Uncategorized
  • 0
  • 29