Una despre somn și odihnă în general

Robert Cadar November 26, 2017
0 people like this post

 

Duminica, ziua in care ar fi normal sa nu scriu pe blog, dar totusi o mai fac din cand in cand pentru ca pretuiesti altfel timpul cand lupti cu o boala cum este cancerul. In dimineata asta aveam in plan sa fac o alergare de 10km cu gasca care se strange in fiecare duminica la Pietrele lui Solomon si se antreneaza pentru Semimaratonul Brasov Intersport. M-am trezit pe la 7.00 cum mi-am propus cu vibratiile ceasului, dar si din cauza santierului de la Isaran se pare ca pe santier nu exista duminica.

Cum am deschis ochii gandul la alergare, sa-mi pregatesc ceva usor de mancat, ceva hidratare, echipare si plecare. Ei bine nu a fost chiar asa, organismul cerea inca o ora, doua de somn, iar eu imi ascult foarte bine semnele si cererile de acest gen, asa ca i-am dat mesaj lui Adi sa nu mai vina dupa mine si m-am intors pe partea cealalta. Chiar simteam ca este nevoie de mai multa odihna, desigur exista o granita fina intre odihna si lene si asta trebuie sa o deosebiti fiecare din voi cel mai bine.

Pe mine lenea ma motiveaza si mai tare cand vine vorba de alergat, insa de data asta era vorba de repaus, de somn. Recent chiar am citit ca somnul pe timpul zilei este mai benefic pentru refacerea organismului si exista ceva sanse sa fie un strop de adevar, mai dorm si eu ziua din cand in cand vreo doua ore si imi incarc bateriile, chiar se simte, insa somnul de noapte e cel mai cautat. Daca reusesti sa dormi intre orele 22.00-24.00 primesti si bonus, cele doua ore se contorizeaza ca si cum ai dormi patru ore, la mine se intampla rar, uneori incerc insa este o adevarata provocare sa ma pun in pat la 22.00 si sa mai adorm si repede.

Bine la mine si tratamentul medicamentos imi da ceva efecte de insomnie, ma mai ajut de cateva picaturi de ulei esential de levantica in dormitor si faptul ca in domitor nu am televizor si nici telefonul mobil nu prea il tin langa mine, ramane prin sufragerie uneori. Ideea este sa nu va privati organismul de somn si mai ales sa il intelegeti cand va cere acest lucru. Ca o intrebare de incheiere, voi cate ore dormiti pe zi ?

Photo by aminem. on Visualhunt.com / CC BY-NC-ND

  • 2
  • 2108

Comments (2 people commented this post)

  • avatar image

    Emil Calinescu

    November 26, 2017
    Sunt multe lucruri auzite despre somn. Enumar 3 dintre ele si, pt ca-i vorba de un astfel de subiect, cred ca voi posta si eu ceva la mine pe blog. Asadar: 1. Prin liceu auzisem de un profesor, japonez, care descoperise ca fiecare om are 2 ore esentiale, in care se odihneste cel mai bine. Unii se odihnesc bine intre 22 si 00, altii intre 2 si 4 dimineata. Ideea este sa iti cunosti acele ore si sa ai somnul profund in alea 2 ore. E drept, orele nu sunt neaparat 2-4, pot fi 2:25 - 4:25. Ma rog. Ideea era ca trebuie sa dormi 3 ORE (nu 2), daca ai orele alea esentiale 2-4 tu trebuie MAXIMUM la 1:30 sa dorm si sa te trezesti la 4:30 (presupunand ca trebuie sa te trezesti, ceasul trebuie sa sune la 4:30). Alea 2 ore trebuie sa fie de SOMN PROFUND. Daca-ti descoperi acele ore, nu ai nevoie efectiva de multe ore de somn. Omul dormea 3 ore in fiecare noapte si se simtea fresh tot timpul. 2. O alta metoda, unii zic eficienta, mie-mi pare dubioasa cel mult, este cea cu 2 ore somn, in cate 3 sau chiar 4 reprize. Pe asta o aplicase un pictor (nu mai stiu care) candva si doctorul sau personal ramasese uimit de eficienta. Sa zicem ca te culci la 00. Dormi fix 2 ore, pana la ora 2. La 2 te trezesti, pictezi, te hidratezi. Faci ce ai de facut. 4 ore. La ora 6 te culci la loc. La 8 te trezesti. Teoretic ai dormit doar 4 ore. Dar esti inca fresh. Te culci apoi, la loc, la ora 12 (4 ore ai stat in picioare, da?). La 14 te trezesti. Si acum, optional, mai poti trage o repriza de somn de la 18 la 20. Deci ai 2 ore somn, 4 ore de activitate. Uneori cica sarea somnul de seara, de la 6, dar o data la 3 zile il facea si p-ala. Cica pt cei ce lucreaza de acasa e programul ideal. 3. Multi medici recomanda somnul de pana-n 12 noaptea. Cica miezul noptii sa te prinda dormind. In nu mai stiu care credinta era o superstitie: strigoii vin noaptea doar in casele celor care nu dorm la miezul noptii. Daca nu vrei sa vina strigoiul, dormi profund, el nu te va trezi. Si obiceiurile alea cu infiptul tarusului in inima trupului unde cica e strigoiul tot cu 12 noaptea, fix miezul noptii, sunt. Un medic, vrand parca sa confirme superstitiile, sustine ca cei care adorm tarziu au vise urate. Si ca lucrurile alea au un fundament medical, dar cumva diferit. Daca vrei sa nu visezi urat noaptea, culca-te pe la 22-23 si scapi de cosmaruri :) Gata. Restul, daca am timp, la mine pe blog.
    • avatar image

      Robert Cadar

      November 26, 2017
      Da asa e, e regula cu somnul adanc si ciclurile de somn ale organismului la fiecare 90 de minute.